11 Nisan 2015 Cumartesi

Tema 3


Şimdiki Gençlik Çok Farklı
Gelişen bilgi çağıyla birlikte tüm dünyada teknoloji, siyasi, psikolojik ve toplumsal alanlarda hızlı değişimler yaşanıyor. Global bir dünyada herhangi bir yerde gelişen bir teknoloji ve ya olay karşısında Türkiye'de bulunan bizlerin gözlerini kapaması düşünülemez. Çağın getirisi olarak aile kavramında da esnemeler ortaya çıkıyor. 
Globalleşen Dünyada BilgiEğitim sosyolojisi alanında bugüne kadar yapılmış olan araştırma bulguları, ailenin sahip olduğu sosyal, ekonomik, kültürel, dinsel ve demografik özelliklerin bu ailenin sahip olduğu çocukların hem çocukluk dönemindeki hem de daha sonra okul ve eğitim içindeki öğrencilik dönemindeki sosyal, psikolojik ve akademik özelliklerini etkilediklerini göstermektedir. (Colleman, vd., 1966; Hyman, 1966; Sewell ve Shah, 1968; Koh, 1976; Köse, 1993; 1999; 2007).  
Dünyada gelişen bu ekonomik, siyasi ve kültürel durumların eğitim üzerinde de etkileri tabi ki mevcuttur. Talim Terbiye Kurulu bu değişmelerle birlikte öğrencilerde olması gereken bazı özellikler belirlemiştir.Bu özellikleri belirlemeler indeki nedenler ise;  devamlı bir değişim içinde olan dünyayı takip edebilecek, üretilen bilgi ve birikime ulaşabilecek ve kullanabilecek, bireysel farklılıkları ne olursa olsun, araştırma-sorgulama, eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme becerileri gelişmiş vatandaşlar yetiştirmek olduğunu belirtmektedir (TTKB, 2005: 8-16)
Talim Terbiye Kurulunun 21. yy öğrenci özellikleri olarak belirlediği noktalar şunlardır:

  • 21. yüzyıl öğrencisi aktif ve yapıcıdır. 
  • Sabırlıdır.
  • Öğrenme sürecinden bizzat kendisi sorumludur.
  • Eğitimin merkezindedir. 
  • Başkalarının kendisine bilgi getirmesini beklemez.
  • Mücadelecidir.
  • Meraklıdır.
  • Girişimcidir.
  • Öğrenci kendini yazılı, sözlü olarak ifade edebilmelidir.
  • Öğrenci hoşgörülü olmalı. Farklı görüşlere saygılı, uzlaşı kültürüne sahip olmalı.
Bu özellikler çoğaltılabilir. Ben de yaptığım stajda birkaç gözlemde bulundum. Örneğin öğrenciler derste yazmaya yetiştiremedikleri notları tahtadan fotoğraf çekerek alıyorlar. Bütün öğrenciler akıllı tahtayı doğru bir şekilde kullanıyorlar. Yaratıcı fikirler sürerek dersi hocalarıyla birlikte daha özgür bir ortamda işleyebiliyorlar.

Ya Biz Öğretmenler?

Biz öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğinin genel yeterlilikleri ve özel alan yeterlilikleri taslağında öğretmenin temel görevi, "ulusal ve evrensel değerleri benimseyen ve sorunlara çözüm üreten, milli eğitimin ve alanıyla ilgili ders programlarının amaçlarını davranışa dönüştüren, öğrenmeyi öğrenen bireyleri her bireyin gereksinimlerini dikkate alarak yetiştirmektedir" şeklinde tanımlanmaktadır.  Bir öğretmende bulunması gereken üç alan kavramı, mükemmel öğretmen tanımını da ortaya koyar. 
  • Birincisi, alan bilgisi; yani öğretmenlik meslek bilgisine sahip olmaktır.
  • İkincisi; öğretmenlik bilgisi; yani öğretmenin iyi bir öğretici ve eğitici bilgisi ile donatmaktır. 
  • Üçüncüsü; genel kültür bilgisi; yani bir öğretmenin aktüalitede, dünya ve Türkiye'de olup bitenden haberdar olabilecek bir aydın gözlüğüne sahip olmasıdır (DPT.2000.49)
Eski ve yeni yani 21. yy. eğitimini karşılaştıran bu video ile gerçekten ne kadar da gerekli değişimlerin olduğunu siz de göreceksiniz. 


21. yy.da gerçekten de çok şey değişti. Özellikle teknoloji eğitimin içine fazlasıyla girdi. Bireyin değeri anlaşılmasıyla birlikte yapılandırmacı eğitim uygulanmaya başlandı. Bu sayede öğretmen salt bilgi veren kişi konumundan uzaklaşarak öğrenciyle birlikte öğrenen kişi konumuna geldi. Öğretmen bilgiyi sorgulamalı ve bu anlayışı öğrencilerine de kazandırmalı. Sürekli bilgi yüklemekten ziyade onlara öğrenmeyi öğretmeli ve gerektiğinde bilgiye nereden ulaşacaklarını öğretmelidir. İlk olarak öğrencileri ve meslektaşları vb. herkese karşı saygılı, sabırlı, yaratıcı, dürüst olmalıdır. Gelişen çağla birlikte sorunlar da ortaya çıkıyor. Örneğin küresel ısınma. 21. Yy. Öğretmeni bu ve benzeri sorunlara duyarlı olmalı ve problemleri çözücü kısımda yer almalıdır. Herkesle iletişimde iyi olmalı. Hem iyi bir dinleyici hem de iyi bir konuşmacı olmalıdır. Entelektüel olmalı, kendini sürekli geliştirmeli, yeniliklerden korkmamalı, kendini tekrar etmemeli, rutin şeylerden kaçınmalı. Her öğrencisine özel olarak birey gözüyle bakmalıdır. Öğrencilerine soru sorarak düşünmeyi öğretmelidir. Sıcak bir öğrenme ortamını bozmamak için öğrencilerin görüşlerini, hayal güçlerini, düşüncelerini vb. asla küçümsememelidir. (Saçlı, 2005: 43) Öğretmen yeni bir neslin kurucusudur. Her ne kadar dönemin üzerine sinmiş ideolojisini yeni beyinlere taşısa da bu görevi yaparken her zaman en ilerisini hedeflemelidir. Bence durağan olmak bu mesleğin en kötü yanıdır. Belli bir noktadan sonra kendini tekrar etmek bir öğretmenin başına gelebilecek en kötü şey olsa gerek. Eğer ben öğretmen olarak öğrencilerimin karşısında bulunacaksam, açık bir zihinle olmayı isterim. Körelmemiş bir zihin her yeniliğe açıktır.

Sürekli gelişen dünyada öğretmenler de mezun oldukları bilgi ve becerilerle sabit kalamazlar. Bu yüzden 21. yy. gereklerine uymaları gerekir. Bununla ilgili olarak çağdaş öğretmen tanımı yapılmıştır. Bu tanımlamanın içeriğine bakarsak, çağdaş öğretmen;
  • 21. yüzyılın bilgi teknolojisi toplumunda öğrencilere yeterli eğitimi sunarak, çağın gereklerine cevap verebilmeli.
  • Anlatacağı konuyla ilgili yöntem, teknik vs. yi iyi kullanabilmeli.
  • Derste yapacağı etkinlikleri yapılandırmacı eğitim anlayışıyla düzenlemeli. İyi planlama yapmalı.
  • Öğrencilerini tanımalı, onlarla arasında iyi ilişki bulundurmalı.
  • Branşında iyi olmalı.
  • Öğrenme ortamını konuya uygun hale getirmeli ve öğrencileri derse aktif olarak katmalı.
  • Öğrencilerine model olmalı.
  • 21. yüzyılın çağdaş öğretmeni demokratik değerlere ve insan haklarına saygılı olmalı. (499-500). 




KAYNAKÇA
·         MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED) (2011) Meb 21. Yüzyıl Öğrenci Profili Ankara
·         Eğitim (2014). Öğrencilerin Sahip Olması Gereken 21. yy Becerileri, [Çevrim-içi: http://egitimteknoloji.net/2014/05/ogrencilerin-sahip-olmasi-gereken-21-yy-becerileri/ , Erişim Tarihi: 10 Nisan 2015]
·         Gününç, Odabaşı, Kuzu (2013, Ağustos) 21. Yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: bir twitter uygulaması.
·         Öğretmenleri ve Okul Yöneticilerini 21.yy’a Hazırlamak http://www.tedmem.org/mem-notlari/ogretmenleri-ve-okul-yoneticilerini-21-yya- Öğretmenleri ve Okul Yöneticilerini 21.yy’a Hazırlamakhazirlamak#return-note-553-1 Erişim tarihi: 11 Nisan 2015
·         İlhan, A. Ç.  21. Yüzyılda Öğretmen Yeterlilikleri
·         TED (2009) Öğretmen Yeterlikleri Özet Rapor “Öğretmene Yatırım, Geleceğe Atılım”  Ankara






14 yorum:

  1. Çalışmanı çeşitli resim ve video ile desteklemen farklılık katmış. İlk olarak öğrenci ve öğretmen özelliklerini verip ardından 21. yüzyıldaki eğitim sistemi ile önceki eğitim sistemini karşılaştıran videoyu verip 21. yüzyıl eğitimini özetlemişsin. Kullandığın sıralama gerçekten güzel. Başarılı bir çalışma hazırlamışsın.

    YanıtlaSil
  2. Öğrenci ve öğretmen özelliklerini güzel özetlemişsin. Yazını görsellerle desteklemen güzel olmuş. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Tebrik ederim çok güzel bir çalışma gönderme eksiklikleri hariç yorumların çok güzel. Bunları desteklemek için kullandığın materyaller de ayrıca güzel. Ve çok doğru bir tespittir, durağanlığın bu mesleğe vereceği zarar. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  4. Öncelikle çalışmanda kullanmış olduğun görseller ve video çalışmanı diğer çalışmalardan ayırmış ve daha akıcı ve anlaşılır kılmış. Ancak öğrenci özelliklerinde özelliklerin biraz az kalmış gibi. Ayrıca çalışmanda kendi gözlemlerine de yer vermen de çok iyi bir düşünce. Genel anlamda güzel bir çalışma olmuş. Eline sağlık :) benim yazımı da okuyup değerli yorumunu yazarsan sevinirim.

    http://bto418.blogspot.com.tr/p/tema3.html?m=1

    YanıtlaSil
  5. Yaptığın araştırmaları güzel bir şekilde birleştirmişsin ayrıca 21.yy öğrencilerinin özelliklerini ve öğretmenlerde olması gereken özellikleri(bilgilerini tazelemek, teknolojiyi kullanmak) belirtmişsin eline sağlık güzel bir çalışma olmuş :)

    YanıtlaSil
  6. Çalışmanı görselle videoyla ve deneyimlerinde desteklemen etkili olmuş. Genel olarak güzel bir çalışma olmuş. Ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  7. Çoklu ortam ögelerini de barındıran güzel bir çalışma olmuş. Bu konuda diğer çalışmalardan ayrılarak özgün bir yapı sağlamış. Önceki ve şimdi yani 21. yüzyıl öğretmenlerini karşılaştıran bir video paylaşman bilgilendirici olmuş. Buna benzer bir karşılaştırmayı öğrenciler içinde yapsan daha da güzel bir çalışma olabilir. Eline sağlık.

    İyi çalışmalar dilerim :)

    YanıtlaSil
  8. Tebrik ederim Hatice. Güzel bir çalışma olmuş. Multimedya kaynakları kullanarak yazıyı daha da güzelleştirmişsin. İyi çalışmalar (:

    YanıtlaSil
  9. Çalışmanı resim ve video ile desteklemen güzel olmuş. Genel olarak yazını başarılı buldum. Kaynaklara atıfta bulunman ve ilişkilendirmen başarılı olmuş. Emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
  10. İncelediğim yazılar arasında en etkileyici yazı olduğunu söyleyebilirim. Bunun nedeni ise görseller ve video ile desteklemen. Çok beğendim çok faydalı buluyorum eline sağlık :)

    YanıtlaSil
  11. Görsel materyaller kullanarak daha etkili bir çalışma olmasını sağlamışsın. Bu yönden farklı bir çalışma olmuş. Kendi gözlem ve yorumlarını katarak özgün bir çalışma ortaya çıkartmışsın. Emeğine sağlık, iyi çalışmalar :)

    YanıtlaSil
  12. Hatice, kullandığın materyaller çok hoşuma gitti. Öznel bir çalışma olmuş. tebrikler

    YanıtlaSil
  13. Yazını ve yazında anlattıklarını çoklu ortam materyalleriyle de savunman gerçekten güzel olmuş öğrenci özelliklerini biraz sınırlı ele almışsın buna karşın öğretmen özelliklerine geniş yer vermişsin ancak başarılı bir çalışma ortaya çıkmış.

    YanıtlaSil
  14. Grafikler videolar ve resimler yazını zenginleştirmende sana yardımcı olmuş.Sorunlara yönelik önerilerin ve sorunları da gayet anlaşılır bir şekilde açıklaman başarılı olmuş eline sağlık.

    YanıtlaSil